close
تبلیغات در اینترنت
نمونه دوم کارورزی ابتدایی s
98تیچر

98تیچر

بزرگترین سایت آموزشی و پژوهشی کشور

نام کاربری :
رمز عبور :
فراموشي رمز عبور !
98teacher
عنوان تاپيک پاسخ ها بازديد آخرين پاسخ دهنده
آموزش رویت 0 20 amirzarbakhsh
دانلود قالب هات اپ برای رزبلاگ 1 490 amir2492
دانلود بازی gta 7 برای اندروید 0 318 amir2492
دانلود فصل ششم سریال teen volf 0 274 amir2492
دانلود روبات نویسنده وبلاگ و سایت 0 254 amir2492
دانلود برنامه بی نهایت کردن بازی و برنامه های اندرویدی + برای کامپیوتر به زودی می آید 0 249 amir2492
کسی مدونه فردا چه روزیه؟ 1 918 msk
اسامی حذف شدگان از برخی امتحانات 0 797 98teacher
آخرین خبر از امتحانات 0 613 98teacher
لحظه شماری برای رفتن به...... 4 945 pardis
مقاله خود نظم دهی 5 1278 98teacher
آخر چه خواهد شد؟؟؟؟؟؟ 0 707 rezazare
فردا چه روزی هست؟؟؟ 2 1060 98teacher
بچه ها غذا یادتون نره رزرو کنید و گرنه شنبه غذا ندارید 4 941 98teacher
کمکککککککککککککککککککک 1 772 98teacher
کی غذا ررزف کرده؟؟؟؟http://www.98teacher.ir/weblog/file/forum/smiles/35.gif 1 752 98teacher
5روز مانده تا برویم..... 0 667 rezazare
نرم افزارهای ساخت آزمون 0 699 98teacher
هک واقعی نرم افزار اندروید 0 833 98teacher
10 ساعت کلاس روزی!!! رکوردی دیگر 1 964 98love
جلسه کارورزی 0 1051 98teacher
تشکر برای اینترنت خوابگاهی 0 764 98teacher
دوره فشرده آموزشی انتخاب واحد در 3جلسه😀😀😀 0 836 98teacher
اساتید کارورز دقیقا بگید چی از ما میخواهید؟؟ 0 885 98teacher
الکی مثلا ما انتخاب واحد کردیم😁😂 0 850 98teacher

نمونه دوم کارورزی ابتدایی

برنامه درسی روز یکشنبه کلاس چهارم ازاین‌قرار بود: فارسی – هنر – ریاضی – علوم– هدیه آسمانی

زنگ اول فارسی بخوانیم داشتند.ظاهراً معلم جلسه‌ی قبل درس چهارم با عنوان«ارزش علم» را تدریس کرده بود و امروز نوبت ارزشیابی بود. معلم کلاس بعد از حضوروغیاب به ترتیب 5 نفر از دانش آموزان را به‌پای تخته فرامی‌خواند و از آن‌ها می‌خواست که درس را روخوانی کنند.وقتی 5 نفر کارشان تمام می‌شد و به‌جای خود برمی‌گشتند،دانش آموزان دیگر دستان خود را بالاگرفته و از معلم می‌خواستند که آن‌ها را به‌پای تخته فرابخواند و این نشان می‌دهد که دانش آموزان از پرسش‌های کلاسی نمی‌هراسند و این خود نقطه قوت هست.بدین ترتیب معلم از کلاس ارزشیابی را به عمل آورد.

بعد از ارزشیابی،دفتر املای دانش آموزان را که جلسه‌ی قبل املاء گرفته بود را تصحیح کرد. از شور و شوق و خط خوب دانش آموزان و نمرات «خیلی خوب» آنان می‌توان فهمید که سطح کلاس خوب است. 5 دقیقه مانده به زنگ تفریح،دانش آموزان با اجازه معلم،تغذیه خود را روی میزها قراردادند و شروع به خوردن کردند.این کار در تمام زنگ‌ها تکرار می‌شود.ظاهراً برنامه‌ی جدیدی است.

بعدازاینکه زنگ به صدا درآمد دانش آموزان به حیاط مدرسه رفتند و من هم به همراه معلم راهنما از کلاس خارج شدم.در گوشه حیاط مدرسه یک بوفه بود و دانش آموزان ازآنجا بیسکویت و مواد خوردنی می‌گرفتند.بالاخره زنگ دوم شد. زنگ دوم،زنگ هنر بود. در این ساعت معلم از من خواهش کرد که در این زنگ، من کلاس را اداره کنم.من نیز ابتدا اصرار کردم که کارورزی من «مشاهده» بوده و حق تدریس و اداره کلاس را ندارم ولی ایشان گفتند من از شما می‌خواهم.بالاخره راضی شدم کلاس را اداره کنم. باید نقاشی می‌کشیدم،دانش آموزان نیز از روی آن بکشند.چون می‌دانستم هنوز دانش آموزان پایه چهارم به آن مرحله نهایی از عملیات عینی نرسیده‌اند و هنوز بیشتر اعمال آن‌ها جنبه‌ی  عینی داشته ،روی وایت برد یک‌خانه و یک گل آفتابگردان در حیاط خانه کشیدم و از بچه‌ها خواستم که این تصویرها را بکشند و سپس قسمت‌های مختلف آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنند و در حین کشیدن نقاشی از دانش آموزان در مورد رنگ قسمت‌های مختلف گیاه می‌پرسیدم و اکثراً پاسخ درست می‌دادند.البته نباید تصویر می‌کشیدم. بلکه باید اجازه می‌دادم دانش آموزان با تفکر خلاق خود هر آنچه را که می‌خواهند ترسیم کنند. ولی معلم کلاس از من خواست که یک تصویر بکشم. کار ایشان در قسمت تفسیر مشاهده موردنقد قرار خواهد گرفت.

بعدازاینکه این ساعت تمام شد دانش آموزان به حیاط مدرسه رفتند.چند تا دانش آموزان با من صحبت کردند و علت آمدنم به کلاسشان را جویا شدند.دانش آموزان بسیار خوبی بودند. ساعت سوم درس ریاضی بود. در این ساعت ظاهراً معلم جلسه‌ی قبل تدریس کرده بود و این جلسه قرار شده بود که تمرین‌های درس حل شود.معلم از من خواست که در پاسخگویی به سؤالات همکاری کنم.به کمک دانش آموزان به سؤالات پاسخ دادیم و در بیشتر موارد خود دانش آموزان باراهنمایی‌های معلم به پاسخ صحیح می‌رسیدند. این معلم راهنما، در اکثر تدریس‌های خود مشارکت دانش آموزان را طلب می‌کند و از آن‌ها نظرخواهی می‌کند.بعد از حل تمرینات معلم به تدریس مبحث جدید پرداخت. مبحث جدید عنوانش« میلیون» بود و معلم بایستی مفهوم میلیون را به دانش آموزان آموزش دهد.معلم از مثال‌های ساده و ملموس که دانش آموزان در زندگی بیشتر با آن‌ها سروکار دارند استفاده می‌کرد. دانش آموزان هم از مشارکتشان معلوم بود که مطالب را خوب درک کرده‌اند. پس از چند دقیقه استراحت، تمرین‌های درس جدید را با همکاری و مشارکت هم پاسخ دادند.معلم نیز در پایان پاسخ‌های هرکدام را نگاهی می‌انداخت و اشتباهات هرکدام را اصلاح می‌کرد و سپس پاسخ‌های نهایی تمرین را بر روی تخته می‌نوشت  تا هرکدام از دانش آموزان که نتوانسته‌اند بنویسند، یادداشت برداری کنند.

این زنگ نیز تمام شد و بعد از زنگ تفریح نوبت به زنگ علوم رسید. معلم هنگامی که می‌خواست وارد کلاس شود با خود بنر بزرگی از شکل گیاهان که درآن ها قسمت‌های مختلف گیاه معرفی شده بود آورد تا در تدریس از آن استفاده نماید. ابتدا با استفاده از تصاویر به معرفی قسمت‌های مختلف گیاه پرداخت. مبحث«فواید شخم زدن» را جلسه ی قبل تدریس کرده بود و این جلسه سوالاتی را از دانش آموزان می‌پرسید.اکثر دانش آموزان پاسخ‌های درست می‌دادند و این نشان می‌دهد که اکثراً درس را خوب درک کرده‌اند.

یک ایراد کلی که می‌توان به این کلاس گرفت این بود که اکثر مکالمه‌های بین معلم و دانش آموز و همچنین توضیحات درس‌ها به زبان « ترکی » صورت می‌گرفت و حتی برخی از دانش آموزان به سؤالات معلم به زبان ترکی پاسخ می‌دادند.

بعد از آن معلم از یکی از دانش آموزان خواست از روی کتاب، درس جدید را قرائت کند.بعد از اتمام قرائت، به سؤالات فکر کنید این درس پاسخ دادند و این ساعت نیز تمام شد.در ساعت آخر هدیه‌های آسمانی بود.

در این ساعت درس چهارم کتاب هدیه آسمانی یعنی«امید من» جلسه ی  قبل تدریس شده بود و این جلسه نیز معلم از تک تک دانش آموزان می‌خواست که درس را روخوانی کنند.بعد از روخوانی، معلم نکته‌های اخلاقی این درس را می‌گفت و آیه آخر این درس را که «رَبَّناعَلَیکتَوَکلنا» بود را تشریح کرده و برای دانش آموزان توضیح می‌داد و واژه «توکل» را نیز توضیح داد.

این زنگ نیز تمام شد و دانش آموزان به خانه‌های خود رفتند و من هم به دانشگاه برگشتم.

 

 

تفسیر :

بیشتر تدریس این معلم برپایه ی  توجه به ذهن کودک و در حیطه ی دانش می‌باشد.احساس می‌شود دانش آموزان مفهوم را درک نمی‌کنند بلکه یکسری قواعد و متون خاص را حفظ می‌کنند. در تدریس هنر احساس می‌شود که نباید موضوع خاصی را به دانش آموزان داد تا در آن مورد به نقاشی بپردازند؛بلکه معلم مربوطه  بایستی موضوع را آزاد مشخص کند و به دانش آموزان اعلام کند که هر تصویری را که می‌خواهید می‌توانید ترسیم کنید. در این صورت به خلاقیت دانش آموزان ارزش داده شده و دانش آموزان با توجه به شرایط خانوادگی،عوامل محیطی و  تفکرات و درک خود از محیط اقدام به نقاشی می‌کنند.

در درس ریاضی، با توجه به اینکه طبق برنامه درس ملی دروس پایه چهارم مورد تجدید نظر قرار گرفته و بیشتر توجهات مسئولان و مولفان کتاب‌ها تاکید بر ارائه مفهوم به دانش آموز است،متاسفانه همان شیوه ی تدریس که در گذشته وجود داشت همین شیوه ی تدریس را امروزه استفاده می‌کنند.

اگر معلم مربوطه در دوره ضمن خدمت بررسی کتاب ریاضی پایه چهارم حضور داشت، در آنجا مدرسان توجه و تاکیدشان بیشتر بر روی ارائه مفهوم و همچنین انتقال مفاهیم در قالب تدریس نوین هست. این معلم از هیچ ابزاری برای ارائه درس استفاده نمی‌کند و در برخی موارد حتی مشاهده می‌شود که درس را به شیوه ی نادرست به دانش آموزان انتقال می‌دهد.

مشکلاتی  در قسمت‌هایی از تدریس مشاهده می‌شود که ممکن است ذهنیت دانش آموزان و حتی والدین آن‌ها را نسبت به بار علمی معلم محترم تغییر دهد. در تدریس علوم نیز متاسفانه شیوه ی ارزشیابی ایشان برپایه حفظیات دانش آموز بوده و متون روان کتاب درسی را تبدیل به سوالاتی می‌کنند که برای دانش آموز ممکن است پاسخگویی به آن مشکل باشد. در تدریس علوم کتاب درسی را روخوانی کرده سپس معلم مربوطه سؤالات را مشخص می‌کند.مفهوم منتقل نمی‌شود...

پیشنهاد و راه حل به منظور انتقال بهتر و راحت تر مواد درسی:

1-در تدریس ریاضی نیاز به استفاده از ابزارهای آموزشی احساس می‌شود.

2-نیاز به حضور  فعال معلم در دوره ضمن خدمتی که در آن کتب تغییریافته مورد بررسی قرار می‌گیرد احساس می‌شود.

3-استفاده معلم از ابزارهای نوین آموزشی از قبیل پاورپوینت‌های آموزشی و ...

4-استفاده از فلش‌های آموزشی و بازی‌های مختلف برای انتقال مفاهیم.

5-خروج توقعات معلم بیشتر از حالت توجه به سطح شناختی(حیطه دانش) به سطح فهم و تغییر در رفتار.

6-استفاده از تصاویر و مثال‌های مختلف ملموس و عینی به منظور انتقال مفاهیم علوم تجربی.

7-ایجاد رابطه بین محیط زندگی و محیط آموزشی در تدریس علوم تجربی. بعنوان مثال در تدریس مبحث مخلوط‌ها در علوم تجربی، می‌توان غذاهای مختلف را نام برد که به صورت مخلوط مصرف می‌شوند.

8-نوشتن طرح درس مناسب و بودجه بندی صحیح کتب درسی در طول  سال تحصیلی

9-گروه بندی کردن دانش آموزان و توجه به نظرات دانش آموزان در دروس مختلف. کلاس باید از حالت خشک کلاسی خارج شده و به محیطی برای مشارکت و ابراز عقاید و نظرات دانش آموزان تبدیل شود.

10-ارزشیابی در دروس باید به این صورت باشد که سرگروه هر گروه ازدانش آموزان از اعضای گروه خود ارزشیابی به عمل آورده و درصد گیری شود.هرگروهی که درصد پاسخگویی و مشارکتش بیشتر باشد تشویق شود.

 

 

امتياز مطلب : 1 » امتيازات : 2 » شرکت کننده : 2
لينک هاي مرتبط با اين مطلب :
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی